Bölüm-4 Asansörünün Tanımı ve Tarihçesi Nedir, Asansör Çeşitleri Nelerdir?

Asansör, konutlarda veya diğer yapılarda dikey olarak insan ve yük taşıyamaya yarayan bir kaldırma aracıdır. Asansör yönetmeliği mevzuatında ise asansör tanımı şöyle yapılmaktadır: “Belirli seviyelerde hizmet veren, esnek olmayan ve yatay düzlemle 15°’den fazla bir açı oluşturan kılavuzlar boyunca hareket eden bir taşıyıcıya sahip olan ve

1. İnsanların,

2. İnsanların ve yüklerin,

3. Taşıyıcıya girilebiliyorsa, yani bir kişi zorlanmadan taşıyıcıya girebiliyorsa ve taşıyıcı içine ya da taşıyıcı içindeki bir kişinin kolayca ulaşabileceği şekilde yerleştirilmiş kontrollerle teçhiz edilmiş ise, sadece yüklerin taşınmasına yönelik bir tertibatı ifade eder

Dilimize Fransızcadan geçen bir kelime olup İngilizcede karşılık olarak ‘elevator’, ‘lift’ gibi kelimeler kullanılmaktadır. Asansörler genellikle elektrik motoru ile desteklenmiş bir halat ve dengeyi sağlayan karşı ağırlıktan oluşacağı gibi hidrolik bir pompa yardımıyla silindirik pistonları iten hidrolik asansörler de mevcuttur. Yukarıda geçen tanımlara göre mevcut birçok asansör sınıflandırılması yapılmıştır.

Asansör Tarihçesi

İnsanlık tarihinin en eski problemlerinden biri de yüklerin veya insanların düşey doğrultuda kaldırılması olmuştur. Bu serüven çok eskilere dayanmaktadır. Tarihte ilk asansörün M.Ö. 282 yılında insan gücüyle çalışan bir kaldıraç kullanarak yapıldığı ve bunun Roma saraylarında kullanıldığı bilinmektedir. 13. yüzyıl ortalarına kadar kullanılan bu tip asansörler insan, hayvan veya su gücü ile çalışmaktaydı. 19. Yüzyılın ortalarından itibaren kömür madenleri başta olmak üzere işletmelerde buhar gücü ile çalışan asansörlerin kullanılmaya başlanmıştır. 1846 yılında Sir William Armstrong hidrolik vinci geliştirmiştir ve bu sistem 4 asansörlerde kullanılmaya başlamıştır. 1853 yılında Amerikalı mucit Elisha Otis iki kat arasında çalışan bir yük asansörü yapmış ve halatın kopmasına karşı geliştirdiği güvenlik sistemini sergilemiştir. Bu sistem günümüzde de kullanılmaktadır. 1867 yılında Paris’te Leon Edouux tarafından yapılan bir hidrolik asansör ilk defa ‘Ascenceur’ adıyla tanıtılmıştır. 1880 yılında Almanya’da Werner von Siemens tarafından elektrikle çalışan asansörün bulunması ve elektrik motorlarının kullanımının yaygınlaşması ile hidrolik asansörlerin yerini elektrikli asansörler almaya başlamıştır. Türkiye’de ise ilk asansör sistemi 1895 yılında İstanbul Beyoğlu’ndaki Pera Palace Otel’de yapılmıştır. Bu ilk asansörden sonra 1907 yılında İzmir’de, özellikle yaşlı ve engellilerin kullanması için su buharı ile çalışan bir asansör yapılmıştır. Bu asansör daha sonra restore edilerek elektrikli hale getirilmiştir ve şu an İzmir’in simgelerinden biri olan tarihi asansör olarak adlandırılmıştır. Aynı dönemlerde Beyoğlu’nda yapılan birçok tarihi asansör daha sonraları yıkılmıştır ve günümüzde varlığını sürdürememiştir

Asansör Çeşitleri

Asansörler çalışma prensibine (konstrüksiyon ve tahrik yöntemi) ve kullanım amaçlarına göre sınıflara ayrılmıştır.

Konstrüksiyon ve tahrik yöntemine göre asansörler

Elektrikli / Halatlı asansör           

Sabit olarak monte edilmiş, tahrik kasnaklı, tamburlu veya zincirli tahrik düzeneği olan, belli duraklara hizmet eden, düşeyde 15° den fazla eğimli olmayan kılavuz raylar arasında halat veya zincirle asılı olarak hareket eden, insan veya yük taşımak için tasarlanmış bir kabini olan asansörlerdir. Bu asansörler makine dairesindeki tahrik motorunun kumanda panosundan aldığı komut vasıtasıyla harekete geçip, kabini istenilen yöne hareket ettirmesi yoluyla çalışır. Kabin, karşı ağırlıkla müşterek çalışır. Aralarındaki çelik halatın tahrik kasnağı ile sürtünmesinden kaynaklanan bir hareket vasıtasıyla yukarı aşağı hareket ederler. Kabin ve karşı ağırlık birbirleri ile yaklaşık eşit ağırlıktadırlar. Bu sebeple enerjiden tasarruf edilmiş olmaktadır. Bu tür tahrik makinelerine sürtünme tahrikli asansörler denir. Ayrıca halat veya zincirin tahrik kasnağı üzerine sarılması ile çalışan asansörlerde mevcuttur. Bu şekilde çalışan asansörlere de tamburlu asansörler denir . Halatlı asansör düzeneği aşağıda gösterilmektedir



Hidrolik Asansör

Doğrudan veya dolaylı olarak kabinin üzerinde etkili olan bir hidrolik kaldırma ünitesi tertibatına (çoklu motorlar, pompalar ve/veya hidrolik piston ve silindir tertibatları kullanılabilir) hidrolik akışkanı ileten elektrikle tahrik edilen bir pompadan kaldırma gücünü alan asansörlerdir. Bu sistemler, daha çok yapının içerisinde makine dairesinin olmadığı ve kullanıcı sayısının az olduğu konutlarda, alışveriş merkezlerinde ve fabrikalarda kullanılır.



Kremayerli ve vidalı asansör

 Vidalı asansör, bir vidalı mil aracılığı ile krikoya benzer şekilde, kabinin hareketinin sağlandığı küçük kaldırma yükseklikleri ve düşük hızlarda çalışan asansörlerdir. Vidalı mildeki otomatik blok sisteminden dolayı, kabinin aşağı düşme tehlikesi yoktur. Kremayerli asansörler ise, daha çok inşaat işlerinde dış cephe ile ilgili çalışmalar için kullanılmaktadır. Kremayerli kısım istenildiği boyda ayarlandığından, inşaat yüksekliği arttıkça asansörün seyir mesafesi ayarlanabilmektedir.

Eğimli (Tırmanan) Asansör

İnsan ve yük taşımasında kullanılacak asansörlerin 90 dereceden farklı konumda çalıştırıldığı asansör tesisleridir. Eğimli binalarda, açık alanda dik yamaçlarda kullanılan eğimli asansörlerde konvansiyonel asansörlere oranla daha fazla alan ve özel donanım gerekmektedir. 7° eğimi aşan yerlerde ayaktaki yolcuların kalkış/duruş hareketlerinden etkilendiğinden hız sınırlıdır.

Paternoster (Sürekli Çalışan)

Asansör Birbirine arka arkaya bağlı kabinleri sürekli hareket halinde iken binilip/inilerek kullanılan asansör tesisidir. Bina katlarında kapıların bulunmadığı paternosterlerde, kabinler 1 veya 2 kişilik olup 4 m - 4,5 m aralıklarla kılavuzlar içine alınmış lamelli zincirlere bağlıdır. Çıkış ve iniş tarafı kabinleri katlardan yan yana geçerler. Hız en fazla 0,3 m/s’dir. Paternosterler daha çok katlar arasında trafiğin yoğun ve sürekli olduğu, devlet daireleri, idare binaları, endüstri kuruluşları gibi yerlerde kullanılmaktadır. 60 metre yüksekliğe kadar yapılabilir. Taşıma kapasiteleri ortalama saatte 500 kişidir.



Kullanım amaçlarına göre asansörler      

İnsan asansörleri

Özellikle insan taşımak için tasarlanmış, kullanım kolaylığı ve rahatlığı ön planda olan asansörlerdir

Yük asansörleri

 Daha çok yük taşımak için kullanılan, bazı tiplerinde insan da taşımaya müsaade edilen, daha basit yapılı ve yavaş asansörlerdir

Servis Asansörleri

 Maksimum 1500 kg. kadar kapasitesi olan servis asansörleri, sağlık kuruluşları, lokantalar, bürolar, alışveriş merkezleri, bankalar, kütüphaneler, hastaneler, oteller, evlerde kullanılmaktadır. Bir insanın sığamayacağı boyutta olan ve tamburlu bir tahrik sistemi ile çalışan asansördür

Maden Kuyusu Asansörleri

Madenlerde elde edilen kömür vb. maddelerin düşey doğrultuda açılmış maden kuyusu boyunca taşınarak yeryüzüne çıkarılması amacıyla tasarlanan, bazı yerlerde insan da taşınan yüksek hızlı ve sade asansörlerdir

Yatay Asansörler

Hastane ve üniversite kampüslerinde, havaalanlarında kullanılan insan taşıma sistemleridir. Yatay asansörler, raylı yollar üzerine monte edilmiş, tek veya birkaç taşıma biriminden oluşan otomatik sürücüsüz taşıma sistemleridir. Bu sistemler saatte 2000 ila 25 000 kadar ulaşan yolcu taşıma kapasitesine sahiptirler

İş Güvenliğinin Tarihçesi Nedir? İşçi Sağlığı Ve İş Güvenliği Dönemleri Nelerdir?

Bu kez Türkiye’miz de ve dünyada İş Güvenliği kavramının tarihçesi nden   bahsetmek istiyorum… İnsanoğlu, var olduğu günden beri yaşamını ...

En Yeniler

Powered By Blogger